CHALLENGES FACED BY MICRO AND SMALL BUSINESSES TO SURVIVE

  • Ria Satyarini Universitas Katolik Parahyangan, Bandung
  • Meidila Anggita Universitas Katolik Parahyangan, Bandung
  • Ignasia Tiffani Universitas Katolik Parahyangan, Bandung
  • Triyana Iskandarsyah Universitas Katolik Parahyangan, Bandung
Keywords: Micro and Small Enterprises; Business constraints; MSME mentoring; company operation function.

Abstract

Micro and small business owners have to fight for their businesses to survive. In order to survive, micro and small business actors must first know the problems they face. The method used to find out the problems faced by conducting observations and also interviews with micro business actors. This research reveals the problems faced by micro and small business actors based on three company operating functions, namely Operations Management, Financial Management and Marketing Management. The results show that in the Operations section, micro and small business actors must improve production planning, 5S and layout arrangement. In the financial section, what must be addressed is financial recording, and in the marketing section, what must be addressed is product development and market expansion by penetrating the marketplace. Improvement of the problems faced is carried out by assisting MSEs by improving the company's operating functions

References

Arifudin, O. (2020). PKM Pembuatan Kemasan, Peningkatan Produksi dan Perluasan Pemasaran Keripik Singkong di Subang Jawa Barat. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 4(1), 21. https://doi.org/10.36841/integritas.v4i1.514
Chan, A., Suryadipura, D., & Kostini, N. (2022). Business Acceleration Program pada Pelaku Industri Pengolahan Bambu Skala Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) di Selaawi, Garut. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 278. https://doi.org/10.24198/kumawula.v5i2.36913
Diana, D., Hakim, L., & Fahmi, M. (2022). Analisis Faktor yang Mempengaruhi Kinerja UMKM di Tangerang Selatan. Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 3(2), 67. https://doi.org/10.24853/jmmb.3.2.67-74
Huda, M., & Prasetyo, A. (2020). EFEKTIVITAS PROMOSI MELALUI MEDIA SOSIAL PADA UMKM DI KABUPATEN KEBUMEN. Jurnal Ekonomi Dan Teknik Informatika, 8(2), 14–24.
Irawati, R., & Prasetyo, I. B. (2020). Pemanfaatan Platform E-Commerce Melalui Marketplace Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan dan Mempertahankan Bisnis di Masa Pandemi (Studi pada UMKM Makanan dan Minuman di Malang). Jurnal Penelitian Manajemen Terapan Penantaran, 114–133.
Krajewski, L. J. (2022). Operations management : processes and supply chain (thirteenth). Pearson .
Pratama, F. A., & Marshela, F. (2018). Sistem Penentuan Harga Pokok Produksi Melalui Pendekatan Variable Costing pada Mega Aluminium Cirebon. Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi STMIK Subang.
Pribadi, U., Aji, J. S., & Hayati, K. (2023). Penguatan Ekonomi UMKM Pepes Ikan Nila Desa Kluweh, Kabupaten Sleman Menuju UMKM Go-Digital. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 415. https://doi.org/10.24198/kumawula.v6i2.40735
Rachman, A. K., & Sandi, S. P. H. (2023). Sumber Pendanaan Pada Umkm Keripik Pisang Di Desa Kertaraharja. ABDIMA JURNAL PENGABDIAN MAHASISWA, 2(1), 3444–2448.
Siagian, M., Kurniawan, P. H., & Hikmah, H. (2019). Analisis Faktor Eksternal dan Internal terhadap Kinerja UMKM di Kota Batam. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(2), 265–271. https://doi.org/10.36778/jesya.v2i2.107
Simangunsong, B. Y. P. (2022). Peluang dan Tantangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM): Systematic Literature Review. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 1(1), 25–39.
Simanjuntak, N. H., Sumual, T. E. M., & Bacilius, A. (2020). Penyusunan Laporan Keuangan UMKM Berdasarkan SAK-EMKM (Studi Kasus pada UMKM Restoran Delli Tomohon). Jurnal Akutansi Manado, 1(3), 35–44.
Siwiyanti, L., Ramdan, A. M., Komariah, K., Asriyanik, A., & Nurmillah, R. (2023). PENDAMPINGAN PEMASARAN UMKM SUKABUMI MELALUI APLIKASI WARUNG DIGITAL. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 353. https://doi.org/10.24198/kumawula.v6i2.45323
Suci, Y. R. (2017). Perkembangan UMKM (Usaha Mikro Kecil dan Menengah) di Indonesia. Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos, 6(1), 51–58.
Sugiarti, Y., Sari, Y., & Hadiyat, M. A. (2020). E-Commerce untuk Meningkatkan Daya Saing Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Sambal di Jawa Timur. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 298. https://doi.org/10.24198/kumawula.v3i2.28181
Sugiri, D. (2020). Menyelamatkan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah dari Dampak Pandemi Covid-19. Fokus Bisnis : Media Pengkajian Manajemen Dan Akuntansi, 19(1), 76–86. https://doi.org/10.32639/fokusbisnis.v19i1.575
Triwastuti, R., Candika, Y. I., & Kristanto, D. (2019). Pelatihan Perencanaan Keuangan Keluarga dan Pengenalan Online Martketplace: Pengabdian Kepada Masyarakat Desa Pakistaji Kecamatan Kabat Kabupaten Banyuwangi. Prosiding Seminar Nasional Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 488–494.
Widiastoeti, H., & Sari, C. A. E. (2020). Penerapan Laporan Keuangan Berbasis SAK EMKM terhadap Kualitas Laporan Keuangan pada UMKM Kampung Kue di Rungkut Surabaya. JURNAL EKBIS, 21(1), 1. https://doi.org/10.30736/je.v21i1.319
Yustitia, E., & Adriansah, A. (2022). Pendampingan Penentuan Harga Pokok Produksi (HPP) dan Harga Jual pada UMKM di Desa Sawahkulon. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.32764/abdimas_ekon.v3i1.2506
 Zulkarnaen, W., Fitriani, I., & Yuningsih, N. (2020). Pengembangan Supply Chain Management Dalam Pengelolaan Distribusi Logistik Pemilu Yang Lebih Tepat Jenis, Tepat Jumlah Dan Tepat Waktu Berbasis Human Resources Competency Development Di KPU Jawa Barat. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 4(2), 222-243. https://doi.org/10.31955/mea.vol4.iss2.pp222-243.
Published
2025-11-25
How to Cite
Satyarini, R., Anggita, M., Tiffani, I., & Iskandarsyah, T. (2025). CHALLENGES FACED BY MICRO AND SMALL BUSINESSES TO SURVIVE. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 9(3), 1974-1987. https://doi.org/10.31955/mea.v9i3.5890
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)