STRATEGI PEMASARAN DIGITAL & WEBSITE UNTUK PROMOSI PRODUK RISET ALAM

  • Belinda Manera Universitas Padjadjaran, Bandung
  • Wa Ode Zusnita Muizu Universitas Padjadjaran, Bandung

Abstract

Universitas Padjadjaran focuses on research and development of natural fiber-based products, particularly ramie. To promote herbal products under the PHI Herbal brand, an effective marketing strategy is essential to enhance visibility and public awareness. This study aims to evaluate and implement digital marketing strategies through social media and the official website to expand reach, increase audience engagement, and convert awareness into purchases. A qualitative approach is employed, involving the application of digital marketing strategies via Instagram and the website. Data is collected through social media interaction analysis, website traffic monitoring, and descriptive reports on the achieved results. The findings indicate increased engagement on Instagram, including a rise in followers and likes, as well as improved website traffic, although visitor numbers remain limited. The study highlights the need for content optimization and enhanced user interaction to improve marketing effectiveness and conversion rates. This research emphasizes the crucial role of digital marketing in bridging academic knowledge with practical industry applications and underscores the necessity for further development to expand PHI Herbal’s market reach.

References

Adrian, dr. K. (2024). 45% Masyarakat Indonesia Masih Lebih Percaya Obat Herbal Dibanding Obat Modern. Alodokter. https://www.alodokter.com/45-masyarakat-indonesia-masih-lebih-percaya-obat-herbal-dibanding-obat-modern
Agustin, dr. S. (2024a). Harus Cermat Memanfaatkan Produk Herbal Sebagai Pendukung Pengobatan. Alodokter.Com. https://www.alodokter.com/harus-cermat-memanfaatkan-produk-herbal-sebagai-pendukung-pengobatan
Agustin, dr. S. (2024b). Harus Cermat Memanfaatkan Produk Herbal Sebagai Pendukung Pengobatan. Alodokter.Com. dr. Sienny Agustin
Alviano, M., Trimarsiah, Y., & Suryanto. (2023). Perancangan Aplikasi Penjualan Berbasis Web Pada Perusahaan Dagang Dendis Production Menggunakan Php Dan Mysql. Jurnal Informatika Dan Komputer (Jik), 14(1), 37–44.
Arini, dr. M. M. (2013). MPLEMENTATION RESEARCH: PARADIGMA BARU PENELITIAN DI BIDANG KESEHATAN. Integration of Climate Protection and Cultural Heritage: Aspects in Policy and Development Plans. Free and Hanseatic City of Hamburg, 26(4), 1–37.
Asya, R. (2024). Herb Euphoria Fest Diikuti 90 UMKM, Produk Herbal Diharapkan Go Internasional. Inilah.Com. https://www.inilah.com/diikuti-90-umkm-produk-herbal-di-herb-euphoria-fest-diharapkan-go-internasional
Biro Kerja Sama dan Hubungan Masyarakat. (2021). Dukung Peningkatan Pertumbuhan Ekonomi, Badan POM Kawal Pengembangan Obat Bahan Alam. Pusat Data Dan Informasi Obat Dan Makanan. https://www.pom.go.id/berita/dukung-peningkatan-pertumbuhan-ekonomi-badan-pom-kawal-pengembangan-obat-bahan-alam
Budiman, R. A. (2021). PENGARUH PEMASARAN MEDIA SOSIAL (SOCIAL MEDIA MARKETING) TERHADAP NIAT PEMBELIAN (PURCHASE INTENTION) DENGAN KESADARAN MERK (BRAND AWARENESS) SEBAGAI VARIABEL MEDIASI PADA SHOPEE [UNIVERSITAS ATMA JAYA YOGYAKARTA]. https://e-journal.uajy.ac.id/26081/
Dewati, R., & Saputro, W. A. (2020). Persepsi Konsumen Terhadap Pembelian Produk Herbal Di Kabupaten Sukoharjo. AGRISAINTIFIKA: Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian, 4(2), 144. https://doi.org/10.32585/ags.v4i2.889
Halim, I. O., Rasmikayati, E., & Saefudin, B. R. (2023). Konsumsi Minuman Herbal Dan Probiotik Di Kalangan Mahasiswa Pada Masa Pandemi Covid-19. SEPA: Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 20(2), 246. https://doi.org/10.20961/sepa.v20i2.60678
Hartono, M. (2021). Pengaruh Social Media Marketing Merek Billionaires Project Terhadap Keputusan Pembelian: Survei Pada Followers @Billionairesproject [Universitas Multimedia Nusantara]. In Journal. https://kc.umn.ac.id/id/eprint/17405
M20/q. (2022). 51,28 Juta UMKM di Indonesia Belum Melek Digital. Narasi Tunggal. https://humbanghasundutankab.go.id/main/index.php/read/news/256%3E/
Meilani, E. (2023). PENGARUH DIGITAL MARKETING, E-CHANNEL, DAN BRAND IMAGE TERHADAP KEPUASAN NASABAH PT. BANK NEGARA INDONESIA CABANG RAWAMANGUN PADA SAAT PANDEMI COVID-19 [Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia.]. http://repository.stei.ac.id/id/eprint/10821
Meilani, E. (2023). PENGARUH DIGITAL MARKETING, E-CHANNEL, DAN BRAND IMAGE TERHADAP KEPUASAN NASABAH PT. BANK NEGARA INDONESIA CABANG RAWAMANGUN PADA SAAT PANDEMI COVID-19 [Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia.]. http://repository.stei.ac.id/id/eprint/10821
Mubaroq, H., & Hidayati, Y. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Instagram Dan Facebook Dalam Pembentukan Budaya Alone Together Pada Kalangan Remaja Di Desa Ambulu Kecamatan Sumberasih Kabupaten Probolinggo. Populika, 10(2), 54–61. https://doi.org/10.37631/populika.v10i2.497
Mulyadi, M., Awa, Yuningsih, E., Fadillah, M. F., Paksilodra, J., Listiyana, E., & Nurfalah, R. F. (2024). Pemberdayaan UMKM Serbuk Herbal Lokal Melalui Inovasi Kemasan dan Digital Marketing di Kabupaten Sukabumi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 6(1), 224–233.
Nisa’, A. (2017). Content Marketing Ditinjau dari Islamic Marketing Ethics Studi pada Akun Selebgram @Vickyalaydrus [IAIN KUDUS]. In BAB 2 Kajian teori (Vol. 2, Issue 1). http://repository.iainkudus.ac.id/id/eprint/7912
Putra, G. C., Pandawani, N. P., & Citra, M. E. A. (2015). PENINGKATAN KUALITAS PRODUK HERBAL DAN KOSMETIKA NATURAL BALI I Gede Cahyadi Putra 2), Ni Putu Pandawani 3) , Made Emy Andayani Citra 4). Jurnal Bakti Saraswati, 04(2088–2149), 91–100.
Rahman, M. R., Oktavianto, M. R., & Paulinus. (2008). Perkembangan Umkm (Usaha Mikro Kecil Dan Menengah) Di Indonesia. UU No. 20 Tahun 2008, 1, 1–31.
RAHMASARI, D. (2019). MEMBANGUN CUSTOMER ENGAGEMENT DENGAN BRAND EXPERIENCE BERDASARKAN VISUAL BRAND COMMUNICATION DAN ELECTRONIC WORD OF MOUTH (E-WOM) (Kasus Pada Konsumen Kosmetik di Kota Tasikmalaya) [Universitas Siliwangi]. http://repositori.unsil.ac.id/id/eprint/1005
RAHMAWATI, P. (2022). PENGARUH KONSEP AIDA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN AIR MINUM LE MINERALE (Studi Kasus Warga Kecamatan Cempaka Putih, Jakarta Pusat) [Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Jakarta]. In Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Jakarta (Vol. 12). http://repository.stei.ac.id/id/eprint/7484
Royani, D. A. (2022). SISTEM INFORMASI MANAJEMEN SURAT MENYURAT BERBASIS WEB MENGGUNAKAN METODE WATERFALL DI DESA BODEH KECAMATAN RANDUBLATUNG KABUPATEN BLORA. 01, 1–23.
Seksi Farmakmin dan Alkes. (2024). Obat Herbal Semakin Penting dalam Industri Farmasi Modern. Bidang SDK Dinas Kesehatan DIY. https://dinkes.jogjaprov.go.id/berita/detail/obat-herbal-semakin-penting-dalam-industri-farmasi-modern
Siregar, M. F. A., & Kurniawati. (2023). Pengaruh Pemasaran Media Sosial Terhadap Kesadaran Merek Dan Akuisisi Konsumen Merek Makanan Cepat Saji Pada Generasi Y Dan Z Di Jakarta. Jurnal Ekonomi Trisakti, 4(1), 57–68. https://doi.org/10.25105/jet.v4i1.18751
Suhayati, M. (2023). Digitalisasi Usaha Mikro, Kecil dan Menengah. Info Singkat Kajian Singkat Terhadap Isu Aktual Dan Strategis, 15(II), 16–20.
Sutriyanto, E. (2023). Bahan Dasar Melimpah, Produk Herbal Bisa Jadi Komoditas Andalan UMKM Indonesia. Tribunnews. https://www.tribunnews.com/bisnis/2023/12/02/bahan-dasar-melimpah-produk-herbal-bisa-jadi-komoditas-andalan-umkm-indonesia
Timpal, E. T. V., Pati, A. B., & Pangemanan, F. (2021). Strategi Camat Dalam Meningkatkan Perangkat Desa di Bidang Teknologi Informasi di Kecamatan Ratahan Timur Kabupaten Minahasa Tenggara. Jurnal Governance, 1(2), 1–8.
Wardhana, A. (2546). Teori Perilaku Konsumen. March. http://widhadyah.lecture.ub.ac.id/files/2012/03/PE3_TEORI-PERILAKU-KONSUMEN.pdf
Wicaksono, A. (2024). UMKM Harus Melek Digital untuk Kembangkan Bisnis. Medocm.Id. https://www.medcom.id/ekonomi/entrepreneurship/0k8rEE2N-umkm-harus-melek-digital-untuk-kembangkan-bisnis
Wisnubroto, K. (2024). Mendorong Kemandirian Industri Herbal. Indonesia.Go.Id. https://indonesia.go.id/kategori/editorial/8311/mendorong-kemandirian-industri-herbal?lang=1
Yanthi, P. E. R. D., Nirmala, N. K. D. P., & Dewi, N. P. S. (2023). Pemanfaatan Instagram sebagai Media Promosi Digital Marketing Pada Crème Pastry di Denpasar Barat Tahun 2022. Jurnal Arthaniti Studies, 4(1), 16–24. https://doi.org/10.5281/zenodo.7776553
YOSHIDA, Y. H. (2023). PENCAPAIAN TUJUAN 5 (5.3) SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGs) DALAM MENGATASI PERNIKAHAN ANAK DI INDONESIA: INDRAMAYU JAWA BARAT (2019-2021).
Zulkarnaen, W., Amin, N. N. (2018). Pengaruh Strategi Penetapan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 2(1), 106-128.
Published
2025-04-30
How to Cite
Manera, B., & Muizu, W. O. Z. (2025). STRATEGI PEMASARAN DIGITAL & WEBSITE UNTUK PROMOSI PRODUK RISET ALAM. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 9(1), 3375-3392. https://doi.org/10.31955/mea.v9i1.5598