EFEKTIVITAS PROGRAM DIRECT MARKETING TERHADAP TINGKAT KUNJUNGAN WISATAWAN DI KABUPATEN CILACAP

  • Yufa Ferdian Nova Firmansyach Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia, Semarang
  • Mengku Marhendi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Pariwisata Indonesia, Semarang
Keywords: Direct Marketing, Program Effectiveness, Tourist Visitation

Abstract

Cilacap Regency, Indonesia, is endowed with significant tourism potential, yet its tourist visitation rates remain comparatively low compared to other destinations in Indonesia. To enhance tourist arrivals, this study explores the effectiveness of direct marketing programs as a strategy to increase tourist visitation rates in Cilacap Regency.

This research employs a quantitative approach with a survey design, collecting data from respondents who have visited Cilacap Regency. Independent variables include various direct marketing strategies such as email campaigns, social media promotions, and other online marketing activities. The main dependent variable is the tourist visitation rate. Regression analysis is utilized to test the hypothesis that direct marketing programs significantly contribute to increasing tourist visitation rates.

The findings reveal that direct marketing programs have a significant positive impact on tourist visitation rates in Cilacap Regency (p < 0.001). These findings provide crucial implications for the development of more effective tourism marketing strategies in the region and offer empirical grounds for recommendations to local governments and tourism industry stakeholders in designing more focused and successful marketing programs.

References

Achmadi, N. S., & Veronika, R. (2019). Strategi Pemasaran Benteng Fort Rotterdam sebagai Green Tourism Berbasis Kearifan Lokal di Makassar. Jurnal Pendidikan Manajemen Bisnis, 19(2), 52–63.
Asman Abnur, Mustika, A., & Amalia, E. (2023). Komparasi Efektifitas Strategi Pemasaran Desa Wisata Kampung Terih Batam Dan Desa Wisata Ekang Anculai Bintan. Jurnal Mekar, 2(1), 21–27. https://doi.org/10.59193/jmr.v2i1.152
Elliyana, E. (2023). Manajemen Pemasaran Lanjutan. www.ahlimediapress.com
Guritno, B., Supriyadi, A., Laraswati, Hadi, F., & Rahayu, E. (2023). Pengaruh Marketing Mix dan Pelayanan Prima terhadap Kepuasan Pengunjung dengan Daya Tarik Wisata sebagai Variabel Intervening di Goa Kreo Semarang. Jurnal Manajemen Perhotelan Dan Pariwisata, 6(2), 768–776. https://doi.org/10.23887/jmpp.v6i2.67325
Haryono, G., & Albetris, A. (2022). Peranan Komunikasi Pemasaran Pariwisata Melalui Pemanfaatan E-Tourism Marketing untuk Meningkatkan Niat Berkunjung Wisatawan. Ekonomis: Journal of Economics and Business, 6(1), 136. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v6i1.509
Hatapayo, N. F., & Relubun, D. A. (2023). Peran Digital Marketing Terhadap Jumlah Wisatawan Pada Tebing Makariki Di Negeri Yaputih Kecamatan Tehoru. Amal: Jurnal Ekonomi Syariah, 4(02), 45–56. https://doi.org/10.33477/eksy.v4i02.4016
Heliany, I. (2019). Wonderful Digital Tourism Indonesia Dan Peran Revolusi Industri Dalam Menghadapi Era Ekonomi Digital 5.0. Destinesia : Jurnal Hospitaliti Dan Pariwisata, 1(1), 21–35. https://doi.org/10.31334/jd.v1i1.483
Kotler, P. dan K. L. K. (2016). Manajemen Pemasaran edisi 12 Jilid 1 & 2.
Kurniawati, putri. (2017). EFEKTIVITAS STRATEGI PEMASARAN ONLINE BAGI MUSEUM KRATON KASUNANAN SURAKARTA. Universitas Nusantara PGRI Kediri, 01(September), 1–7.
Larasati, N. K. R., & Rahmawati, D. (2017). Strategi Pengembangan Pariwisata Budaya yang Berkelanjutan Pada Kampung Lawas Maspati, Surabaya. Jurnal Teknik ITS, 6(2), 529–533. https://doi.org/10.12962/j23373539.v6i2.25024
Manafe, J. ., Setyorini, T., & Alang, Y. A. (2016). PEMASARAN PARIWISATA MELALUI STRATEGI PROMOSI OBJEK WISATA ALAM, SENI DAN BUDAYA (Studi Kasus di Pulau Rote NTT). BISNIS : Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 4(1), 101. https://doi.org/10.21043/bisnis.v4i1.1687
Mulyati, Y., & Masruri. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Berkunjung Wisatawan Domestik Ditinjau dari Perspektif Daya Tarik Destinasi Wisata Kota Bukitinggi. Menara Ilmu Lppm Umsb, XIII(1), 190–205.
Pusparini Putu Luh, P. A. P. N. W. N. (2022). Motivasi Dan Persepsi Wisatawan Yang Berkunjung. Jounal of Tourism and Interdisciplinary Studies (JoTIS), 2(1), 41–51.
Salim, E., Ali, H., & Yulasmi, Y. (2022). Determinasi Minat Mengunjungi Dan Expected Value: Analisis Digital Marketing Dan Kearifan Lokal (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(1), 465–478. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i1.1095
Yuliamir, H., & Rahayu, E. (2022). Pengaruh Citra Wisata Nilai Budaya Resonansi Pelanggan pada Minat Berkunjung Pada Destinasi Wisata Taman Bunga Celosia Bandungan Semarang. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 8(2), 153. https://doi.org/10.35906/jurman.v8i2.1161
Zulkarnaen, W., Amin, N. N. (2018). Pengaruh Strategi Penetapan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 2(1), 106-128.
Published
2024-09-10
How to Cite
Firmansyach, Y. F., & Marhendi, M. (2024). EFEKTIVITAS PROGRAM DIRECT MARKETING TERHADAP TINGKAT KUNJUNGAN WISATAWAN DI KABUPATEN CILACAP. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 8(3), 448-457. https://doi.org/10.31955/mea.v8i3.4459
Section
Articles