UTILIZATION OF DIGITAL TECHNOLOGY IN DEVELOPING MARKETING STRATEGIES FOR MSME PRODUCTS
Abstract
In current era, digital technology is very familiar to people of all ages. Utilizing digital technology effectively can have a positive effect on its users. One is applying digital technologies to generate promotion for MSME actors' business products. This study intends to assess the role of digital technology in the development of marketing management for small and medium-sized enterprise (SME) products. This study employs a qualitative, descriptive methodology. The results of the study indicate that the digital marketing strategy of micro, small, and medium-sized enterprises (MSMEs) does not immediately replace conventional marketing, but rather strikes a balance between online and offline activity. The exchange between digital and conventional marketing methods signifies a transition in marketing strategy, from segmentation and targeting to customer community confirmation, brand positioning & differentiation to personality clarification and brand codification. This research also reveals various digital marketing tactics, including 1) the use of Influencers or KOL; 2) the use of Social Media Ads; 3) Google My Business; 4) Search Engine Marketing (SEM); 5) Email Marketing; and 6) the use of the TikTok app.
References
Arianto, B. (2020). Pengembangan UMKM digital di masa pandemi covid-19. ATRABIS: Jurnal Administrasi Bisnis (e-Journal), 6(2), 233-247.
Ascharisa, M. A. (2018). Digital Marketing sebagai strategi komunikasi. Jurnal Riset Komunikasi, 1, 147-157.
Bakhri, S., & Futiah, V. (2020). Pendampingan dan Pengembangan Manajemen Pemasaran Produk UMKM Melalui Teknologi Digital Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Loyalitas Sosial, 2(2), 50-70.
Bambang, S. W., & Diaz, H. (2020). Peluang Revolusi Industri 4.0 Bidang Pemasaran: Pemanfaatan Aplikasi E-commerce, Sosial Media Instagram dan Digital Marketing terhadap keputusan Instant Online Buying Konsumen Generasi Millenial. Capital: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 3 (2), 86.
Budiarto, R., Putero, S. H., Suyatna, H., Astuti, P., Saptoadi, H., Ridwan, M. M., & Susilo, B. (2018). Pengembangan UMKM antara konseptual dan pengalaman praktis. Yogyakarta: Ugm Press.
Ferdinandus, S., & Kuhuparuw, V. J. (2022). Prospek Pembinaan Pengembangan Umkm Digital Di Masa Pandemi Covid-19. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 414-420.
Fuadi, D. S., Akhyadi, A. S., & Saripah, I. (2021). Systematic Review: Strategi Pemberdayaan Pelaku UMKM Menuju Ekonomi Digital Melalui Aksi Sosial. Diklus: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 5(1), 1-13.
Gunartin, G. (2017). Penguatan Umkm Sebagai Pilar Membangun Ekonomi Bangsa. Eduka: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 2(2).
Hariyanti, N. T., & Wirapraja, A. (2018). Pengaruh influencer marketing sebagai strategi pemasaran digital era moderen (Sebuah studi literatur). Eksekutif, 15(1), 133-146.
Irfani, H., Yeni, F., & Wahyuni, R. (2020). Pemanfaatan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Pada Ukm Dalam Menghadapi Era Industri 4.0. JCES (Journal of Character Education Society), 3(3), 651-659.
Kannan, P. K. (2017). Digital marketing: A framework, review, and research agenda. International journal of research in marketing, 34(1), 22-45.
Krisnawati, D. (2018). Peran perkembangan teknologi digital pada strategi pemasaran dan jalur distribusi UMKM di Indonesia. Jurnal Manajemen Bisnis Krisnadwipayana, 6(1), 69-74.
Krisnawati, D. (2019). Pengaruh Co-Creation, Currency, Communal Activity Dan Conversation Terhadap Consumer Journey. Jurnal Ekonomi dan Industri e-ISSN, 2656, 3169.
Marlinah, L. (2020). Peluang dan tantangan UMKM dalam upaya memperkuat perekonomian nasional tahun 2020 ditengah pandemi covid 19. Jurnal Ekonomi, 22(2), 118-124.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif (Revisi). Bandung: PT remaja rosdakarya, 102-107.
Morris, N. (2009). Understanding digital marketing: marketing strategies for engaging the digital generation.
Musfar, T. F. (2020). Buku Ajar Manajemen Pemasaran: Bauran Pemasaran sebagai Materi Pokok dalam Manajemen Pemasaran. Media Sains Indonesia.
Naimah, R. J., Wardhana, M. W., Haryanto, R., & Pebrianto, A. (2020). Penerapan Digital marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM. Jurnal IMPACT: Implementation and Action, 2(2), 119-130.
Nugrahani, R. (2015). Peran desain grafis pada label dan kemasan produk makanan umkm. Imajinasi: Jurnal Seni, 9(2), 127-136.
Nursatyo, N., & Rosliani, D. (2018). Strategi Komunikasi Pemasaran Digital Situs Pembanding Harga Telunjuk. com. Expose: Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(2), 46-67.
Raharja, S. U. J., & Natari, S. U. (2021). Pengembangan usaha umkm di masa pandemi melalui optimalisasi penggunaan dan pengelolaan media digital. Kumawula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 108-123.
Sedyastuti, K. (2018). Analisis pemberdayaan UMKM dan peningkatan daya saing dalam kancah pasar global. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis dan Manajemen Indonesia, 2(1), 117-127.
Sudarsono, H. (2020). Manajemen Pemasaran. Pustaka Abadi.
Sugiyono, P. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alpabeta, Bandung.
Sulaksono, J. (2020). Peranan digital marketing bagi usaha mikro, kecil, dan menengah (umkm) desa tales kabupaten kediri. Generation Journal, 4(1), 41-47.
Sule, M. I. S., & Siswanto, S. Y. (2021). Literasi Digital: Membangun Market Strategis Studi Kasus Kota Bandung. Wikrama Parahita: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 161-168.
Sumarni, T., Melinda, L. D., & Komalasari, R. (2020). Media sosial dan e-commerce sebagai solusi tantangan pemasaran pada masa pandemi covid-19 (Studi kasus: UMKM Warung Salapan). ATRABIS: Jurnal Administrasi Bisnis (e-Journal), 6(2), 163-171.
Windusancono, B. A. (2021). Upaya Percepatan Pertumbuhan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Indonesia. Mimbar Administrasi Fisip Untag Semarang, 18(2), 32-45.
Yeni, F., Erwin, G., & Ali, H. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Menghadapi Persaingan Bisnis Pada Pt. Federal Internasional Finance (Fif) Group Di Kecamatan Ipuh, Kabupaten Mukomuko. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 1(1), 38-54.
Zulkarnaen, W., Amin, N. N. (2018). Pengaruh Strategi Penetapan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 2(1), 106-128.
Copyright (c) 2022 Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.