QUALITY OF EDUCATION SERVICES AND THEIR EFFECT ON STUDENT SATISFACTION: SURVEY AT VOCATIONAL ACADEMY IN BANDUNG CITY
Abstract
It is critical to offer excellent education services in light of universities' critical role in creating graduates who are knowledgeable and capable of competing in the global age. The following step will be influenced by whether you are unsatisfied, satisfied, or very pleased. Students that are pleased with the educational services they have gotten will spread the word. The goal of this research was to see how much of an impact educational service quality had on student happiness. This research used a quantitative technique with verification analysis. This research is confirmatory since it examines the hypothesis to make inductive or general choices. This research employs a questionnaire as a data gathering method. The author utilized Slovin to determine the number of samples used in this research since it is known that the population has more than 100 respondents. Path analysis is used in this study. Student happiness is influenced in part by the quality of educational services. This demonstrates that if the Quality of Education Services is correctly developed and maintained, Bandung City Vocational Academy students would be happy and favorably react to the campus.
References
Alma, B. (2016). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung: Alfabeta.
Amin, S. (2018). Strategi peningtkatan kualitas pelayanan akademik pada sekolah tinggi. Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 4(2), 193-202.
Arifin, M. (2017). Strategi Manajemen perubahan dalam meningkatkan disiplin di perguruan tinggi. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(1).
Bhakti, Y. B., & Rahmawati, E. Y. (2018). Indeks Kepuasan Mahasiswa terhadap Pelayanan Program Studi Pendidikan Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 7(3).
Dessler, G. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Prenhalindo.
Faizin, I. (2017). Strategi pemasaran jasa pendidikan dalam meningkatkan nilai jual madrasah. Madaniyah, 7(2), 261-283.
Firdianti, A. (2018). Implementasi manajemen berbasis sekolah dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. Gre Publishing.
Hasibuan, M. S. P. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayah, S. H. N. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Kompetensi Dosen Terhadap Kepuasan Mahasiswa Ekonomi Ikip Pgri Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Edutama.
Huwaida, H., & Imelda, S. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Pendidikan Terhadap Kepuasan Mahasiswa Di Jurusan Administrasi Bisnis Politeknik Negeri Banjarmasin. Jurnal INTEKNA: Informasi Teknik dan Niaga, 18(2), 100-110.
Juhana, D., & Mulyawan, A. (2015). Pengaruh Kualitas Layanan Jasa Pendidikan Terhadap Kepuasan Mahasiswa Di STMIK Mardira Indonesia Bandung. Jurnal Ekonomi, Bisnis & Entrepreneurship (e-Journal), 9(1).
Kardoyo, K., & Nurkhin, A. (2016). Analisis kepuasan pelayanan perguruan tinggi (kasus pada Prodi Magister Pendidikan Ekonomi Unnes). Jurnal Cakrawala Pendidikan, 35(2).
Kotler & Keller. (2016). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Indeks.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran, Jakarta: Indeks.
Mukhid, A. (2007). Meningkatkan kualitas pendidikan melalui sistem pembelajaran yang tepat. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1).
Munir, M. (2020). Kepuasan Pelanggan Dan Pemilihan Jasa Pendidikan. Intizam, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 46-66.
Rahmat, P. S. (2016). Peran Pendidikan dalam Membentuk Generasi Berkarakter Pancasila. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 3(2).
Sopiah, & Sangadji, E. M. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia Strategik. Yogyakarta: Andi Offset.
Sugiyono. (2016). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sulastri, T. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Persepsi Harga Terhadap Kepuasan Mahasiswa Serta Implikasinya Pada Citra Perguruan Tinggi. Jurnal Inspirasi Bisnis dan Manajemen, 1(1), 41-52.
Sutrisno, E. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Kencana.
Tjiptono, F. & Chandra, G. (2016). Service, Quality & Satisfaction. Yogyakarta: Andi Offset.
Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Andi Offset.
Wayong, M. (2017). Menuju Era Globalisasi Pendidikan: Tantangan dan Harapan bagi Perguruan Tinggi di Tanah Air. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 6(2), 219-234.
Wibowo, A. I. (2009). Pengaruh Kualitas Layanan, Reputasi, dan Nilai Layanan Perguruan Tinngi terhadap Kepuasaan Mahasiswa. Bina Ekonomi, 13(2).
Wijaya, D. (2012). Pemasaran Jasa Pendidikan. Jakarta: Salemba Empat.
Winarsih, S. (2017). Kebijakan dan implementasi manajemen pendidikan tinggi dalam meningkatkan mutu pendidikan. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 15(1), 51-66.
Wiyono, B. (2020). Produk-Produk Jasa Pendidikan. Intizam, Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 35-45.
Yuristia, A. (2018). Pendidikan sebagai transformasi kebudayaan. IJTIMAIYAH Jurnal Ilmu Sosial Dan Budaya, 2(1).
Zulkarnaen, W., Amin, N. N. (2018). Pengaruh Strategi Penetapan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 2(1), 106-128.
Copyright (c) 2022 Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.