ANALYSIS OF THE EFFECT OF CASH ON DELIVERY PAYMENT METHODS ON CONSUMER PURCHASE DECISIONS ON THE TIKTOK SHOP PLATFORM

  • Esti Tri Endarwati Universitas Tamansiswa Palembang
  • Desfitrina Desfitrina Universitas Tamansiswa Palembang
Keywords: Analysis, COD, Purchase Decision, Platform, Tik Tik Shop

Abstract

This study aimed to analyze the effect of the cash-on-delivery payment method on consumer purchasing decisions on the Tiktok Shop platform. This research uses quantitative research. The types of data used in this research are primary and secondary data. The variables in this study are divided into two, namely the independent variable and the dependent variable. The independent variable (X) is the COD method, while the dependent variable (Y) is the consumer purchasing decision. Primary data were obtained from questionnaires distributed to 30 research respondents. At the same time, secondary data was obtained from previous research literature studies. Analysis of research data using validity test, reliability test, simple regression test and hypothesis testing (partial test), and analysis of the coefficient of determination. Based on the data analysis and discussion results, it can be concluded that the Cash on Delivery payment method has a positive and significant effect on Consumer Purchase Decisions on the TikTok platform. This is because the lifestyle of the people in the city of Palembang has turned into a wasteful society, including the respondents generally like something easy and practical so that it will lead to satisfaction in purchasing decisions.

 

References

Adnyani, P. S. B. S., & Sarjana, I. M. (2021). Akibat Hukum Wanprestasi dalam Transaksi Online dengan Metode Cash on Delivery pada Aplikasi Shopee. Kertha Semaya: Journal Ilmu Hukum, 9(9), 1532-1543.
Ambarwati, D., & Murdiyanto, E. (2021). Optimalisasi Peran UMKM dan Pokdarwis pada Wisata Sumber Banteng dengan Media Digital Marketing dan Marketplace. Archive: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 38-46.
Aryandi, J., & Onsardi, O. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Lokasi terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Cafe Wareg Bengkulu. Jurnal Manajemen Modal Insani Dan Bisnis (Jmmib), 1(1), 117-127.
Astuti, R., & Hakim, M. A. (2021). Pengaruh Label Halal dan Ketersediaan Produk terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada 212 Mart di Kota Medan. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 4(1), 1-10.
Cohen, J. (2022). The Platform Paradox: How Digital Businesses Succeed in an Ever-Changing Global Marketplace: by Mauro F. Guillén, Wharton School Press, Philadelphia, PA, May 2021, 104 pp., $13.29 (ebook), ISBN 978-1-6136-3115-7.
Gat, G. (2019). Pemanfaatan M-Retailing dengan Dukungan Layanan Cash on Delivery pada Swalayan. Creative Information Technology Journal, 4(4), 286-296.
Hajjan, N., Apriani, R., & Ramadhan, L. (2020). Penegakan Hukum atas Tindakan Wanprestasi Konsumen Melalui Sistem Cash on Delivery (COD). Supremasi: Jurnal Pemikiran, Penelitian Ilmu-ilmu Sosial, Hukum dan Pengajarannya, 16(2), 318-326.
Haryanti, T. (2021). Itikad Baik dalam Perjanjian Jual Beli dengan Metode Pembayaran Cash on Delivery. Jurnal Ilmiah Penegakan Hukum, 8(2), 113-120.
Hasan, A., & Reza, T. R. T. (2021). Analisis Penerapan Sistem Pembayaran Cash on Delivery (COD) untuk Meningkatkan Penjualan Bisnis Online pada Aplikasi Marketplace Toko Deals Of The Day. JAMBIS: Jurnal Administrasi Bisnis, 1(2), 114-118.
Lestari, D., & Pratomo, D. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Pengguna Layanan Cash on Delivery (COD) menggunakan Metode Delone and Mclean (studi Kasus Pada Aplikasi Shopee). eProceedings of Management, 8(6).
Narida, M. G. (2021). Persepsi Pengguna E-commerce terhadap Kualitas Informasi Pembelian Barang dengan Metode Pembayaran Cash on Delivery (COD) Berdampak pada Terjadinya Pengancaman Kepada Kurir Jasa Expedisi. Kinesik, 8(2), 176-188.
Nasution, A. E., & Lesmana, M. T. (2018, November). Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Pembelian Konsumen (Studi Kasus pada Alfamart di Kota Medan). In Prosiding Seminar Nasional Vokasi Indonesia (Vol. 1, No. 1, pp. 83-88).
Nasution, A. E., Putri, L. P., & Lesmana, M. T. (2019, October). Analisis Pengaruh Harga, Promosi, Kepercayaan dan Karakteristik Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada 212 Mart di Kota Medan. In Prosiding Seminar Nasional Kewirausahaan (Vol. 1, No. 1, pp. 165-173).
Nofela, N. P., & Saputri, M. E. (2022). Pengaruh Social Media Marketing dan Influencer Endorser di Tiktok Terhadap Purchase Intention pada Tiktok Shop. eProceedings of Management, 9(2).
Novita, D., Andriani, J., & Yuliani, N. (2021). Influence of Brand Image and Word of Mouth Communication on Purchase Decision in Tiktok Shop. HUMANIS (Humanities, Management and Science Proceedings), 2(1).
Purwanti, P., Sarwani, S., & Sunarsi, D. (2020). Pengaruh Inovasi Produk dan Brand Awareness terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada PT. Unilever Indonesia. Inovasi, 7(1), 24-31.
Putri, R. N., & Dalimunthe, S. N. I. S. (2021). Perlindungan Hukum Bagi Kurir dalam Sistem Cash on Delivery Belanja Online. Volksgeist: Jurnal Ilmu Hukum dan Konstitusi, 4(2), 193-203.
Ramdan, A. M., & Jhoansyah, D. (2021). Analisis Kepercayaan Konsumen dalam Memediasi Hubungan Antara Cash On Delivery Dengan Keputusan Pembelian di Sosial Media Facebook. COSTING: Journal of Economic, Business and Accounting, 5(1), 517-522.
Sarippudin, A., Fitriani, I. D., & Zulkarnaen, W. (2019). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Terhadap Proses Keputusan Pembelian Handphone Samsung Di ITC Kebon Kalapa Bandung. Jurnal SEMAR: Sain Ekonomi Manajemen & Akuntansi Riviu, 1(3), 42-51.
Solihin, D. (2020). Pengaruh Kepercayaan Pelanggan dan Promosi terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Online Shop Mikaylaku dengan Minat Beli sebagai Variabel Intervening. Jurnal Mandiri: Ilmu Pengetahuan, Seni, Dan Teknologi, 4(1), 38-51.
Solikah, M. A., & Kusumaningtyas, D. (2022, April). Tik Tok Shop: Quality System and Marketing Mix on Consumer Satisfaction of Online Shopping. International Conference of Business and Social Sciences (pp. 877-887).
Suriyadi, S. (2021). Tanggung Gugat Penjual dan Jasa Pengantaran dalam Transaksi Jual Beli Online dengan Metode Cash On Delivery. El-Iqthisady: Jurnal Hukum Ekonomi Syariah Fakultas Syariah dan Hukum, 3(1 Juni), 32-43.
Wiryawan, I. W. G. (2021). Urgensi Perlindungan Kurir dalam Transaksi E-commerce dengan Sistem COD (Cash On Delivery). Jurnal Analisis Hukum, 4(2), 187-202.
Published
2022-06-22
How to Cite
Endarwati, E. T., & Desfitrina, D. (2022). ANALYSIS OF THE EFFECT OF CASH ON DELIVERY PAYMENT METHODS ON CONSUMER PURCHASE DECISIONS ON THE TIKTOK SHOP PLATFORM. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 6(2), 519-533. https://doi.org/10.31955/mea.v6i2.2165