MINAT GENERASI Z DALAM BERINVESTASI TABUNG EMAS PADA PEGADAIAN DIGITAL SYARIAH

  • Rinwantin Rinwantin STIE Bank BPD Jateng
  • Taufiq Andre Setiyono STIE Bank BPD Jateng

Abstract

Z generation is a generation of learners, a generation that must realize the importance of investing. the investment that can be chosen is the investment of a gold tube in a sharia digital pawnshop. This study aims to find out the factors that influence generation Z's interest in investing in gold. The sample consisted of 85 respondents ranging in age from 16-25 years. The variables used are perceived of risk, knowledge and perceived of ease to use. There is only one variable that has a significant effect on the interest of Generation Z, namely the variable of perceived ease to use. the easier it is, the higher the interest in using Pegadaian digital syariah to invest in gold. The R2 is 0.327, so there are still many other variables that have an effect.

References

Alagoz, S. M., & Hekimoglu, H. (2012). A Study on Tam: Analysis of Customer Attitudes in Online Food Ordering System. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 62, 1138–1143. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.195
Baihaqi, M. (2016). Pengaruh Kepercayaan Konsumen Dan Citra Perusahaan Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmu Manajemen (JIM), 4(2), 94–100.
Bezhovski, Z. (2016). The Future of the Mobile Payment as Electronic Payment System. European Journal of Business and Management, 8(8), 127–132.
Harlan, D. (2018). Pengauh Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan dan Risiko Persepsian terhadap Minat Bertransaksi menggunakan E-banking pada UMKMdi Kota Yogyakarta. FE UNY, 23.
Husaeni, R. (2017). Konstruksi Daya Saing Kartu E-Toll Bank Mandiri dari Perspekrif Pelanggan dengan Implementasi Model Technology Acceptance Model (TAM) di Kalangan Sseluruh Civitas Akademika Perbanas Institute. Jurnal Riset Perbankan Manajemen Dan Akuntasi, 1(1), 01–10.
Kusumadewi, R., Yusuf, H. A. A., & Si, M, W. (2019). Literasi Keuangan Syariah Di Kalangan Pondok Pesantren.
Maharani, N. S. (2020). Pengaruh Promosi dan Fluktuasi Harga Emas Terhadap Minat Nasabah pada Produk Tabungan Emas. Muhasabatuna: Jurnal Akuntansi Dan …, 1, 57–78. https://www.ejournal.iaisyarifuddin.ac.id/index.php/muhasabatuna/article/view/702
ojk.go.id. (n.d.).
Putra, D., Ningsih, G. R., & Amelia, F. (2021). ANALISIS MINAT MASYARAKAT MENABUNG EMAS PADA UNIT PEGADAIAN SYARIAH SELAYO SOLOK. 1(1), 41–48.
Rahmawati, N., Ag, M., Jemen, M., Yusup, M., & Si, M. (2015). Ana Jemen Investasi Syariah.
Rinwantin, R., & Pujiastuti, Y. (2020). Determinan Minat Mahasiswa Dalam Melakukan Investasi Syariah. ECONBANK: Journal of Economics and Banking, 2(2), 121–128. https://doi.org/10.35829/econbank.v2i2.97
Sitinjak. (2019). Pola Strategi Investasi Investor Individu Saham Menurut Generasi X, Y, Dan Z. 1(1), 67–78. http://jurnal.ticmi.co.id/index.php/JPMB%0APola
Sugeng, A. (2012). Analisis Prinsip Ekonomi Islam Terhadap Operasional Produk Investasi Emas Pada Perbankan Syariah X. La_Riba, 6(2), 161–177. https://doi.org/10.20885/lariba.vol6.iss2.art2
Sugesti, N. L., Kusniawati, A., Haris, F., Prabowo, E., Ekonomi, F., Galuh, U., Konsumen, M. B., Emas, I., Syariah, P., Keuangan, L., & Bank, N. (2019). Pengaruh Omni-Channel Marketing terhadap Minat Beli Konsumen (Suatu Studi pada Produk Tabungan Emas PT. Pegadaian Syariah Cabang Padayungan). Business Management and Entrepreneurship, 1(4), 92–101.
Tandio, T., & Widanaputra, A. A. G. P. (2016). Pengaruh Pelatihan Pasar Modal, Return, Persepsi, Risiko, Gender, Dan Kemajuan Teknologi Pada Minat Investasi Mahasiswa. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana, 16(3), 2–26.
Zulkarnaen, W., Fitriani, I., & Yuningsih, N. (2020). Pengembangan Supply Chain Management Dalam Pengelolaan Distribusi Logistik Pemilu Yang Lebih Tepat Jenis, Tepat Jumlah Dan Tepat Waktu Berbasis Human Resources Competency Development Di KPU Jawa Barat. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 4(2), 222-243. https://doi.org/10.31955/mea.vol4.iss2.pp222-243.
Published
2021-05-10
How to Cite
Rinwantin, R., & Setiyono, T. A. (2021). MINAT GENERASI Z DALAM BERINVESTASI TABUNG EMAS PADA PEGADAIAN DIGITAL SYARIAH. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 5(2), 203-211. https://doi.org/10.31955/mea.v5i2.1071